#CraftbeerAid2020 – Hoppe.beer

af Kasper Mundt-Nielsen

Vi har endnu ikke hørt historier om bryggerier og udskænkningssteder der må dreje nøglen om, men der er ingen tvivl: ølbranchen er i den grad er udfordret og det er et spørgsmål om tid, før vi ser de første ofre for corona-nedlukningen. Jeg har talt med Frederik Hoppe bag Hoppe.beer, der kommer med en bøn til de danske øldrikkere.

Opdateret: Efter interviewet er forlængelsen af nedlukningen en realitet. Udskænkingssteder er nu lukket til og med d. 13. april og budskabet fra Frederik Hoppe er om muligt endnu vigtigere end før.

Navnet på det snart fem år gamle bryggeri Hoppe.beer dufter af humle, men det er ikke derfra navnet stammer, røber Frederik Hoppe, der i disse dage har travlt med at få virksomheden og ølbrygningen til at holde sammen.

“På trods af bryggeriets navn, er det ikke humlen, der er i centrum i Hoppe.beer; Hoppe er mit efternavn”, erklærer han.

Frederik har været meget glad for humle, men det er i de belgiske stilarter han har specialiseret sig i:

“Jeg boede i Texas i årene under ølrevolutionen, hvor jeg drak mange og meget humlede øl, men da jeg vendte snuden mod Danmark, var jeg ved at gå kold i de humlede øl. Redningen kom fra belgisk side, og efter et par rejser til Belgien og bl.a. Cantillon, så jeg mig aldrig tilbage igen”

Allerede den gang havde Frederik godt gang i hjemmebryggeriet og rejserne til Belgien gjorde, at hjemmebrygningen skiftede karakter – og det gjorde frekvensen også.

“Efter et år med ca 100 hjemmebryg i køkkenet, indså jeg, at jeg blev nødt til at gøre noget. Løsningen var at åbne et bryggeri og fokus blev på det belgiske. En øltradition, der ikke bliver dyrket meget herhjemme.”

Vi er mange, der har nydt godt af Frederiks belgisk inspirerede øl, men hvis corona-krisen trækker ud, kan vi risikere at måtte se langt efter de fremragende øl fra Solrød Strand.

“Corona rammer hårdt økonomisk. Uden jeg endnu har de helt præcise tal, vurderer jeg, at jeg har mistet op mod 80 – 90 % af mit salg. Det har, ikke overraskende, kæmpe konsekvenser. Mit salg af fadøl er helt væk og flaskesalget er også minimalt. Det kommer helt logisk til at få konsekvenser for mit bryggeri, hvis der ikke sker noget, meget snart.”

http://baregodsmag.dk/2020/03/16/dit-lokale-bryggeri-staar-og-falder-med-dine-indkoeb/

Men Frederik Hoppe har ikke sat sig tilbage og ladet bryggeriet stå til. Han forsøger sig med flere forskellige initiativer, der skal holde hjulene køre, så vi også kan nyde godt af Hoppe.beer efter krisen.

“Jeg har testet dørsalg og har kørt ud med leveringer, så noget øl er blevet solgt, men det er desværre ikke nok til at få regnestykket til at hænge sammen. Wika Meny i Køge, Høkeren i Ravnsborggade og Peders i København K gør også et rigtigt stort stykke arbejde for at promovere og sælge så mange af mine øl som muligt, og det er jeg utroligt taknemmelig for.”

Der er også lidt nyt i vente fra Hoppe.beer. I starten af april lancerer (jeg har allerede fundet den i Wika Meny i Køge, se lige herunder) Frederik sin påskebryg Quetzalcoatl (saison med blodappelsin) og vil, fra kun at levere øl i nærområdet ved Solrød Strand også åbne op for levering i København. Mere om det senere, lover han.

http://baregodsmag.dk/2020/03/23/hoppe-beer-quetzalcoatl/
Anmeldelse af Hoppe.beers påskebryg

Frederik har fået lov til at slutte af med et opråb til de danske øldrikkere: “Køb en masse øl, især fra os små, som ikke har nogen form for opsparing eller kapital. Hvis vi ikke sælger øl, er vi her ikke, når det bliver sommer.”

Så husk det nu, kære læser #drikdansk og #støtlokalt – ølbranchen er afhængig af dig!

You may also like

Efterlad en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X