Copenhagen Beer Festival: Her gik det galt

af Kasper Mundt-Nielsen

Her er grundene til at Copenhagen Beer Festival flopper. Hvis man da kan kalde et propfyldt arrangement for et flop. Men det vender vi tilbage til.

Copenhagen Beer Festival (CBF herfra) kom først. De fik klemt sig ind, som årets første københavnske store forsamling af bryggerier og importører, der skulle væde de københavnske tørstige og kræsne ganer. De landede deres arrangement en uge før en af de mest interessante ølfestivaller på dansk jord i år, Social Revolution By Beer Festival, hvor de, blandt andet ved hjælp af samarbejdspartner Mikkeller har samlet et vildt spændende program. Se udstillerne her: https://srbb.peoplelikeus.dk/breweries/

Det er altid godt at komme først, så er man sikker på, at gæsterne stadig er tørstige. Det giver god mening. Men desværre var der flere andre ting, der ikke gav lige så god mening ved dette arrangement. Denne røgøl herunder gav dog fin mening. Kokos, ananas og røgkanon. Se videoen, den varer kun 6 sekunder.

1. Kommunikation

Hvem var udstillerne på CBF? Det stod aldrig helt klart. Selv på dagen for festivallen, forelå der ikke et endeligt program. Kommunikationen, eller manglen herpå, er min helt store kæphest. Hvad var formålet med arrangementet, hvem var udstillerne, hvad kostede det og hvad kunne man egentlig forvente, når man først havde betalt for indgangen?

”Copenhagen Beer Festival er en ølfestival, hvor du kan købe og opleve spændende øl samt trends inden for det uendelige øl.-univers [sic] .”

Ovenstående fandt jeg på hjemmesiden https://www.copenhagen-beer-festival.dk/ . Det lyder jo egentlig meget godt.

På flere annoncer på facebook varierede prisen på indgangen fra et sted mellem 65 kr og 80 kr (plus gebyr), men jeg kom af med 100 kroner, uanfægtet hvad jeg stillede op. Tro mig, jeg havde gerne sparet et par kroner, så er der jo flere penge til øl…

Det nærmer sig vildledende information.

For de 100 kroner fik jeg en mulepose og et smageglas. I markedsføringen lignede glasset et pint-glas, men som du kan se på billedet herunder, drejer det sig altså bare om et smageglas. Selvfølgelig er det et smageglas, det bør sige sig selv. Men når der undervejs bliver talt om goodiebags til værdi af flere hundrede kroner, så sværter det billedet til, at man forringer størrelsesforholdene i reklamerne.

Dette store flotte glas fik man udleveret i døren sammen med en mulepose. De fleste var nok godt klar over, at der var tale om et smageglas, men når der undervejs bliver lovet guld og grønne skove, er markedsføringen vildledende. Øllet i glasset, Annika, fra BrygBrygBryg var i øvrigt en af de helt store oplevelser på ølfestivallen.

Det var ikke kun kommunikationen til gæsterne, der var mangelfuld fortæller en udstiller, der ikke ønsker at være anonym:

”vi fik en mail, hvor der stod, at vi skulle dele mikro smagninger ud (blot et sip). Dette var dog ikke oplyst tidligere. Samtidigt offentliggjorde de på facebook at der var gratis ølsmagninger ved alle stande. Det ændrede de dog igen på et senere tidspunkt.”

Han uddyber, at den mangelfulde og omskiftelige kommunikation skabte frustrationer i virksomheden. De vidste ikke hvad de skulle forvente af arrangementet.

”vi frygtede et publikum, der forventede gratis smagninger”, siger min kilde.

Er det med vilje, man skaber forvirring eller er der ikke styr på koncepterne endnu?

Jeg vil virkelig gerne tro det bedste om Best Events, der står bag arrangementet. Jeg har nu brugt adskillige timer på, hvad der egentlig bare skulle være en hyggelig dag med lidt god øl, at grave information frem på forskellige sites. En stor del af de tidligere facebook opslag, der bl.a. har lovet goodie bags mm. er blevet slettet, men det lykkedes mig her til aften at finde en (ukorrekt) udstillerliste gemt på billetsælgerens side

Virksomheden står bag en lang række arrangementer i hele landet, og da de vel nødigt vil gå til, før de for alvor får sparket hul i event-markedet, må miskommunikationen bero på manglende erfaring og ikke foragt for samarbejdspartnerne.

Min vurdering er, at man bider over en meget stor bolle, og Best Events ville have godt af, at træde et skridt tilbage og se på, hvad vi som forbrugere gerne vil have.

Men gå tilbage til SRBB festivalen nævnt ovenfor. Er man i tvivl om, når man klikker på linket, hvem der deltager? Nej vel? Det burde da være, uanset hvem målgruppen er, det absolut mindste man kan forvente, både som gæst men i høj grad også som udstiller.

Ved at sikre god kommunikation som arrangør, højner man chancen for positiv omtale og gratis PR fra influenter og udstillere, hvilket sikrer en optimal synergi, udstiller, gæst og arrangør imellem.

Her er et par gode råd:

SKÆR.ALT.UD.I.PAP.

Priser

Hvad får man

Udstillere

Parkeringsforhold (hvis nogen da altså kører)

Samarbejdspartnere

Garderobe (eller mangel på samme)

Kontaktoplysninger

Program

Hvor svært kan det være?

2. Betaling

Som tidligere beskrevet, lød en del af markedsføringen, at billetten desuden gav adgang til gratis smagninger ved alle boder. En overgang blev ordet ”mikrosmagninger” også taget i ed. Men hverken på hjemmeside eller andre steder, blev det udpenslet, hvad mikrosmagninger eller gratis smagninger dækkede over.

Et stykke nede, på deres hjemmeside, hvis man altså gad at scrolle så langt, stod der dog, at man tog sig betalt for smagninger. Der stod således:

”Hvordan fungerer det?

Vi har intet polet system. Du handler direkte ved bryggerierne… tager enten kort-betaling eller Mobilepay. Det betyder også, at 100 % af dit køb går direkte og ubeskåret til bryggeriet/stand… Det mener vi er de bedste vilkår for bryggerierne.”

Det er sympatisk at sikre udstillerne en maksimal indtjening, hvis det altså ikke bare er røgslør for, at man ikke administrativt magter andre løsninger.

Både gæster og udstillere satte spørgsmålstegn ved betalingsløsningen. Det gavner ingen, når man skal rode med Mobile Pay eller visakortet. Slet ikke, når så mange mennesker er samlet i et teknisk- og data-uland, som Valby Hallen nu og en gang er. Der var mange himmelvendte øjne, når mobilappen skulle sørge for betaling og netværket igen var nede – det er ikke godt nok!

Betalingen i boderne betød også, at udstillerne prissatte deres smagninger i øst og vest. Mikrosmagningerne var i omegnen af 2 cl og som udgangspunkt gratis, hvis udstillerne magtede det.

De fleste udstillere tog ti kroner for et fyldt smageglas a 10 cl, men jeg oplevede priser på 10, 15, 20 og 25 kroner for smagninger. Helt grelt var det hos Skovlyst, hvor man kunne smage 10 cl polsk import for 10 kroner eller købe hele flasken for 15.

Men salg direkte på staderne var simpelthen fantastisk, og, at jeg så skulle slæbe mig en pukkel for, inden jeg kom hjem, må jo stå for egen regning. Men det ville pynte på konceptet, hvis man ensartede priserne og så lod udstillerne tjene penge på flaske/dåse/fadøl-salg. Det ville gøre det nemmere for udstillere og gæster, og så kunne vi lade mobiltelefonen blive i lommen. Det er også svært at håndtere øl, mobil og mulepose, når der ikke er nogen steder at stille tingene fra sig.

Jeg skulle have haft en større taske med. Ville gerne have haft mange flere øl med hjem. De få udstillere der var, lavede fremragende øl og havde jeg kunne fremskaffe en indkøbsvogn, var det nok mere passende end min fjällräv.

3. Antal gæster og forhold

Jeg ankom, da dørene åbnede og køen ind i hallen var lang, men personerne i døren var rutinerede og indtjekningen gik rimelig hurtigt.

Da vi skriver februar og vi bor i Danmark var det dog naturligvis noget værre lortevejr og min frakke var drivvåd efter turen fra stationen, og jeg var næppe den eneste, der havde samme oplevelse. Men der var ingen garderobe og flere smed deres jakker i hjørnerne eller stoppede dem i den fine mulepose.

Nærmest minut for minut, væltede gæsterne ind. Jeg tror ikke, i den tid jeg var der, oplevede et tidspunkt uden kø ved indgangen. Deres ”snart ikke flere billetter” retorik må have virket.

Men hvor kunne folk så nyde deres smagsprøver, når de endelig havde fået fat på lidt flydende lykke? Jo, der var 6 små cafeborde og ca 10 langborde med bænke. Alle i øvrigt spærret efter bedste danske charter-manerer efter de første fem minutter.

En foodtruck til tusinde fulde gæster? 1000 er lavt sat. Jeg vil tro, at der sagtens kan have været 2000 igennem hallen, da dagen var ovre. Men om der var 1000 eller 2000 er sagen uvedkommende, den ene foodtruck magtede ikke opgaven. Maden var uden tvivl glimrende, jeg magtede bare ikke at stille mig i kø. Skulle det have lykkedes mig at få skaffet mig noget føde, ville der alligevel ikke være noget sted at spise det, medmindre jeg ville sætte mig på det fedtede gulv.

I takt med, at der kom flere og flere gæster, stod det klart, at de allokerede kvadratmetre var alt for få. Jeg forlod arrangementet, efter jeg flere gange havde oplevet, ikke at kunne komme frem eller tilbage.

View this post on Instagram

Hjemvendt fra Copenhagen Beer Festival. Jeg er ikke tilfreds og jeg bræger løs på bloggen. Heldigvis fik jeg sådan en med hjem. . Alebrowar – New England DDH DIPA Centennial + Amarillo . DIPA 7 % ABV canned @ Copenhagen Beer Festival . Fra fadhanen og på en lånt dåse fra @theeasterncraft og direkte i svælget på yours truly. Fantastisk drikkevenlig DIPA, der formår at ramme den der tørre plet bagerst i ganen, der kun tilfredsstilles med outstanding humlejuice. Duften er tropisk, citrussy, urtet og jordet. Smagen er præget af citrusfrugter, grape, appelsin og citron, men her er også blomster, malt og urter. Karboneringen er lav, kroppen medium-minus til medium og eftersmagen er lang, tør og bitter. En smule hopburn, men det er bare lækkert og giver en krydret fornemmelse. Skøn DIPA, der holder hvad den lover: centennial og amarillo. . ★★★★★☆ . This beer was canned from tap, during a fair today. It is a remarkably drinkable DIPA – hop juice at its finest. The aroma is tropical, citrussy, herbal and earthy. The taste is citrusfruits: grape, orange and lemon, but also flowers, malt and herbs. Low carbonation, medium-minus to medium body and a long, dry and bitter finish. The Centennial and Amarillo is the stars of the brew, though they do give a slight hop burn in the end, but it is nice and spicy. . ★★★★★☆ . #alebrowar #newenglandddh #newengland #NEIPA #NEDIPA #DIPA #doubleipa #ipa #beer #beerreview #copenhagenbeerfestival #ølanmeldelse #øl #beerlover #craftbeer #poland #lebork #beerneerd #beergeek #valby #copenhagen #denmark #craftbeernerd

A post shared by Bare God Smag 🇩🇰🇬🇧 (@baregodsmag) on

4. Udstillerne

Det var svært at sætte en finger på udstillerlisten, inden arrangementet blev afholdt. Det var nemlig ikke til at sige, hvem der udstillede og hvem der ikke udstillede. Det var også svært at se, hvem der udstillede, da arrangementet så endelig blev skudt i gang. Det ville være en god ide, at udstillerne udstyrede sig med plakater eller lignende, så gæsterne kunne få et bedre overblik over staderne.

Men jeg undrer mig lidt over, hvorfor limonade, cider og roséforhandlere optog vigtig gulvplads. I den tid jeg var der, var det ikke ligefrem fordi de blev overrendt. Hvis man ikke kunne få fat på flere bryggerier/importører, der ville betale for at deltage, kunne man da trods alt have sat nogle flere borde og bænke op.

Så skidt var det nu heller ikke

Man må antage, at arrangementet for arrangøren har været en succes. Jeg ved ikke, hvad det koster at leje Valby Hallen og trods en intens facebook markedsføring, må indtægterne fra stadeholdere og gæster stå for et fint overskud. Der har i hvert fald næppe været afsat penge til service og gode vilkår for hverken gæster eller udstillere. Men de udstillere der var, var ved godt mod og det lader til at de fleste gæster også har haft en dejlig dag i den varme hal i Valby.

Det var interessant at smage øl fra de helt små danske bryggerier, og møde nogle friske drenge fra Polen. Antallet af gæster taget i betragtning, så kan jeg ikke argumentere imod, at der har været efterspørgsel på et arrangement som dette, men jeg vælger nu nok at stå over næste gang.

Efterskrift

Det er serveret råt for usødet, og det skinner nok ikke igennem i teksten, at jeg rent faktisk meget gerne vil bakke op omkring festivals- og foreningsliv i Danmark. Jeg vil også i fremtiden støtte op om Copenhagen Beer Festival og deres andre aktiviteter, men så skal tingene altså være i orden. Hvis det blot skal være et money grab, så er jeg i hvert fald ikke den rette målgruppe alligevel og så vil de ikke savne mig og jeg ikke dem. Men er intentionerne i orden, så prøver vi igen til næste år. De udstillere, der var, serverede fremragende øl og havde et fint smil på læben, så øllet var i centrum og det er trods alt det vigtigste.

You may also like

2 kommentarer

Erik 2. marts 2020 - 21:04

Ja det var lidt noget rod med prisen på festivalen 65kr 80 kr og så når man køber billetter er det så 100 kr.Men også med det program der var på hjemmesiden.Hvor var ale smith,founders.nøgen ø,mikkeller,bullerup osv.Når det så er sagt var det ok til prisen.

Svar
Kasper Mundt-Nielsen 3. marts 2020 - 07:31

Hej Erik. Jeg er glad for, at du havde en god tid på festivallen. 100 kr var også en fair pris i mine øjne – hvis bare de havde holdt sig til det 🙂

Svar

Efterlad en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X