Den nye portal TasteLocal giver direkte forbindelse fra producent til slutbruger. Portalen giver adgang til webshop og et fællesskab for fødevareproducenter, herunder mikrobryggerier. Der vil være betaling for dine varer fra dag til dag og adgang til aftaler med de store kurerer, så dine varer kan leveres fra dag til dag. Som følge af den nuværende corona-situation er portalen gratis de første 30 dage.

Nu kan små fødevareproducenter, mikrobryggerier og andre specialiserede fødevarevirksomheder få deres varer frem til de mange forbrugere, der landet rundt efterspørger de gode råvarer.
“Vi har udviklet på TasteLocal i snart 1 år. Målet har hele tiden været at opfylde en livslang drøm om at skabe et demokratisk online madmarked, der bygger bro mellem producent og forbruger og gør detailledet overflødigt. På TasteLocal kan foodies bruge deres egne smagsløg og kreativitet til at udforske, finde og håndplukke mad fra ambitiøse, lokale producenter. Her er man ikke afhængig af, at andre har besluttet, hvilket sortiment, man har – eller ikke har – adgang til,” forklarer Frank Lantz, iværksætter og indehaver af TasteLocal og fortsætter:
”Timingen for lanceringen er mildest talt barok. Den virkelighed, som vi alle sammen står midt i, var der ingen, der kunne have forudset, da vi startede med at udvikle TasteLocal for et år siden. Men alle offline virksomheder som mindre fødevareproducenter, gård- og specialbutikker, mikrobryggerier, vinbutikker og leverandører til fx restaurationsbranchen har mere end nogensinde brug for en direkte motorvej til forbrugeren og ikke mindst betaling med det samme. Derfor har jeg valgt at gøre vores produkt gratis de første 30 dage.”
Foodie-miljøet er demokratisk – og solidarisk
TasteLocal gik online søndag, og har siden da fået 5 nye sælgere om, over 40 aktive varer og over 50 nye brugere om dagen. Og hos TasteLocal er det tydeligt, at mange sidder hjemme i disse dage for de foodies, der som de første besøger hjemmesiden anvender i gennemsnit 8 minutter og ser over 17 sider.
Den demokratiske del af TasteLocal har fra starten været afgørende for iværksætter og kok, Frank Lantz. Fordi langt størstedelen af kendte succesfulde teknologivirksomheder dyrker fællesskabet, fx Amazone, Trendsales, Airbnb m.fl. Og fordi det passer perfekt i ånden i madmiljøet:
”Foodie-community’et har altid været stærkt og solidarisk. Man løfter i flok og deler gerne sine anbefalinger til gode produkter, specialbutikker, opskrifter og lignende. Og det ser vi også nu, hvor folk landet over opfordrer til at støtte de mange små producenter, som med et trylleslag har mistet deres forretningsgrundlag og brænder inde med fantastiske varer. TasteLocal giver dem en samlet løsning, hvor producenterne får distributions- og betalingsaftale med i webshoppen, når de tegner et abonnement som er langt billigere end udgiften til en almindelig webshop, ” slutter Frank Lantz.
Hvordan sælger du dine varer på TasteLocal?
Når den gratis prøveperiode er overstået, vil det koste et månedligt abonnement fra 75 kr at være medlem og gebyr ved salg starter ved 2 %.
Som producent kan under normale omstændigheder have et abonnement fra 75 kr. per måned og gebyret ved salg starter ved 2%, hvor konkurrenter ofte tager op mod 17 – 30% per ordre plus et administrationsgebyr. Men Frank Lantz har valgt, at TasteLocal starter med at være gratis de første 30 dage grundet coronakrisen.