Er ny online vinbutik vinens svar på Airbnb?

af Kasper Mundt-Nielsen

En ny online markedsplads for vin, hvor vingårde selv er i direkte kontakt med forbrugeren uden mellemmænd har set dagens lys. Kom med bag om det nye “vinbnb”-koncept, der netop er lanceret i Europa.

Det er en dansk iværksætter i Silicon Valley, der i dag lancerede WineJump, en slags vinens Airbnb. Der er ingen fragt og ingen gebyrer. Ingen medlemskaber man skal huske at melde fra og så er fragt, told, moms og andre gebyrer landet på en flad euromønt – som vingården i øvrigt betaler. Det skulle ganske simpelt være what you see is what you get.

”WineJump skal være verdens mest gennemsigtige markedsplads for vin. Vi springer alt det med småt over,” fortæller den danske iværksætter Thomas Winther, og uddyber:

”Med WineJump fixer vi vinmarkedets ’ødelagte system’ med uigennemsigtige avancer og høje priser. Den eneste omkostning står vingården for. Og det er 1 euro per flaske. Så sørger WineJump for alt det praktiske med betalinger, forsendelser og toldbehandling, som alt sammen foregår automatiseret.”

Det skal være overskueligt – for forbruger og forhandler

Der skal være en mening med galskaben i en branche, hvor konkurrencen aldrig har været større. De danske forhandlere er dygtige til at formidle og sælge god vin til de danske forbrugere og WineJump skal derfor byde ind med noget helt nyt, hvis de vil revolutionere vinmarkedet i Europa.

Den danske iværksætter Thomas Winther er bosat i Silicon Valley, hvor han sammen med et hold af 11 andre udviklere vil sætte skub i måden hvorpå der handles vin. Foto: PR

“Vores forretningsmodel er meget enkel og giver store fordele for både vinmagere og vinelskere. For vingårdene, og specielt for dem, der producerer kvalitetsvine i mindre mængder, giver WineJump mulighed for at nå forbrugere i flere lande, og for at slippe ud af mellemmændenes klør. For forbrugerne er der oplagte fordele i kraft af adgang til særlige vine, autenticitet, bekvemmelighed, og besparelser, når man ikke længere skal betale alle mellemmændenes omkostninger og profitter,” fortæller Thomas Winther, der selv har en fortid i vinbranchen. Det var også her, at han fik ideen til WineJump:

”Som tidligere vinimportør ved jeg, at forbrugerne på en flaske vin til 150 kr. typisk betaler omkring halvdelen til mellemmændene. Du kan sige, at mellemmændene lige nu drikker halvdelen af din vin, uden af spørge om lov,” fortsætter Thomas Winther.

Vælg mellem vin fra 150 (jeg har ikke talt, men mon ikke) vingårde – flere på vej

For at få regnestykket med et salgsgebyr på bare én euro per flaske til at gå op som en forretningsmodel var det fra start fundamentalt, at WineJump fik bygget en avanceret maskine, der muliggjorde fuld automatisering af betalinger, forsendelser og – ikke mindst – toldbehandling. Nu er toldbehandlingen sjældent noget vi forbrugere skal bekymre os om, så længe vi handler i EU, men for den enkle vinproducent kan det være en større hovedpine at eksportere vin, især hvis det skal være direkte til kunden og det er en af de helt store styrker ved WineJump. 

”Ingen er før lykkedes med at bygge en maskine som vores, hvor der ikke er nogen hænder involveret, heller ikke i toldbehandlingen. Det er derfor vi altid har haft mellemmændene. De har taget sig af afgiftshåndteringen – men det til en høj pris. Nu har vi automatiseret det hele, og det virkelig smarte for os som virksomhed er, at for os koster det stort set det samme, om vi i Europa hjælper med at sælge 1 million flasker fra vingårdens kælderdør til vinelskerens hoveddør, eller om vi hjælper med at sælge 1 milliard flasker. I Europa produceres der årligt 17 milliard flasker vin til europæiske forbrugerne. Så vores marked er enormt,” fortæller Thomas Winther.

Det med småt

Det lyder alt sammen vældig smart. Vin til kostpriser + minimalt gebyr. Automatiserede maskiner, der gør arbejdet for dig. Snak direkte med producenten. Men virker det så?

Jo altså, du får ikke fri fragt på en enkelt flaske. Du skal bestille i lige antal af seks flasker per vinhus – der må gerne bestille forskellige vine – for at opnå den gratis fragt. Men det er vel også rimeligt nok og helt normalt i branchen. Jeg savner bare gennemsigtighed og information herom, før man lander i indkøbskurven. En mindre detalje.

Det førnævnte gebyr på en euro ser du ikke på regningen, men til gengæld viser en stikprøve, at man skal se sig for, når det kommer til priserne. Uden at tage højde for fragt – så skal man for eksempel på WineJump af med 15,46 € for en flaske Château Haut-Gairaud 2017. Samme vin kan købes for 9,80 € på Lesgrappes.com som også har gratis fragt ved køb af seks flasker, men også tilbyder mindre kasser af tre. Men de sender så ikke til Danmark. Så mens det giver point til WineJump, så ridser det lidt i pokalen, at der næsten er en prisdifference på 6 € pr flaske.

Billedet er fra Ribera Del Duero, der endnu ikke er særligt repræsenteret på WineJump. Det er Italien derimod, så hvis du er til Italiensk vin, er der en god chance for at du kan finde noget, der falder i din smag.

Jeg kunne ikke finde prisen for en 2015 Marta Maté, en vin som jeg satte stor pris på under et besøg på bodegaen sidste år, men på WineJump koster den 28,84 og en 2012 udgave koster på den tyske side Weinhandel-fertsch.de 17,90 € – Men de sender heller ikke til Danmark. Samme mønster gør sig gældende på flere vine.

Ifølge WineJump er det vingårdene der sætter priserne, bortset fra den ene euro i gebyr, så jeg vil ikke lægge prissætningen hjemmesiden til last, men jeg savner nogle virkelig spændende producenter, der skal vinde mig over og lokke mig til, rent faktisk at gennemføre købet.

I og med, at de lancerer siden i dag, er det også naturligt, at man ikke lige finder sine yndlingsvine – 150 producenter lyder måske af meget, men i det samlede billede er det forsvindende få. Jeg ville for eksempel gerne have set flere tyske producenter. Men jeg er sikker på, at det nok skal komme.

Til gengæld vil jeg fremhæve deres søgemaskine, der med ganske få klik lader dig finde den rette vin til maden. Det er et kraftfuldt værktøj, der kan inspirere til at prøve nye producenter eller typer af vin, som du ikke selv ville have overvejet.

Thomas Winther fortæller desuden, at det næste store projekt er et intelligent online værktøj, der hjælper med at finde netop den vin, der matcher forbrugerens personlige referencer. Det lyder smart!

Er det så Vinbnb eller hvad?

Der er plads til forbedringer – især på prissiden – men idéen er god. Der er plads i markedet til en webportal, der kan lade os købe vores favoritvin, direkte fra producenten, men det kræver jo så, at vores favoritproducenter lander på markedspladsen. Det kræver også at priserne bliver mere konkurrencedygtige. Det er svært at sammenligne priser og bekvemmelighed, når der er tale om vin der ikke kan købes eller nemt importeres til landet. Men jeg kan ikke undgå at tænke: det virker dyrt.

For mig, som forbruger, mener jeg ikke, at det nytter noget at fjerne mellemmand og fragtudgifter, hvis slutprisen alligevel ender i samme prisleje, som man ville forvente at give for vinen i den lokale vinhandel.

Jeg har derfor heller ikke forsøgt mig med et indkøb og i og med, at siden først lanceres i dag d. 9/3, ville det alligevel være umuligt at give et fair svar på, hvor nemt, bekvemt og hurtigt man får leveret sin vin.

Men jeg glæder mig til at følge med. Især robotten, der lærer dine præferencer at kende og som kan hjælpe med at vælge vine blandt et stadigt voksende udvalg, har stort potentiale.

Giver du https://winejump.dk/ et forsøg, hører jeg gerne om dine erfaringer med siden.

Men hvad synes du? Er det en hjemmeside du kunne forestille dig at følge fremover?

You may also like

Efterlad en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.