Da Gastromand.dk for nyligt præsenterede en maratonliste, de kaldte for årets 30 bedste øl, var jeg imponeret. Sikken bred liste med utrolig kvalitet og hvor var vi berigede med store øloplevelser i 2019. Der var dog nogle iøjnefaldende beslutninger blandt listens paneldeltagere.
Det er sympatisk, at Hopdaddy, artiklens ophavsmand, har favnet bredt, for at få et varieret bud på de største ølnyheder – mange spurgt, mange glemt (Jeg har aldrig været god til ordsprog) – men måske også lidt for bredt ifølge et fåtal, men dog højtråbende vrede facebookriddere, der ønsker et puritansk og upartisk internet, hvor influenternes integritet er hellig.
forsætter efter linket
Men glem nu snobberiet, det er da herligt at se nogen gøre det store arbejde, at sammensætte en så omfangsrig ølliste uden man nævner Thisted.
Men det vælter min skorsten når Mikkeller vælger deres egen Limbo Riesling – en non-alcoholic øl – til årets bedste øl og det eneste de vrede ølnørder, med de skarpe holdninger, vælger at fokusere på er, at Mikkel og Mikkeller har valgt deres egen øl, som årets bedste eller at et par importører/forhandlere nævner deres egne produkter.
Forsætter efter billedet

To overvejelser.
1: Hvis Mikkel mener han er landets bedste brygger, giver det vel også mening, at han mener, at en af hans egne øl er årets bedste. Og hvilken marketingsperson ville desuden nogensinde vælge en konkurrents produkt, når der er penge på spil. Det er nu og engang spillets regler.
2: Landets formentlig mest indflydelsesrige brygger kårer en f*****g non-alcoholic øl til årets bedste. Hvordan kan det ikke være den største historie at tage med herfra?
Midt i den hvide/sorte januar, afhængigt af hvilken side af instagram man opererer på, hælder Mikkel altså en alkoholfri øl i et ølglas, der oplever større og større efterspørgsel. Der er åbenbart så stor efterspørgsel på alkoholfri øl, at Brewdog har åbnet en bar for alkoholfri-øl. Hvor langt ude er det ikke?! Samtidig melder bryggeriforeningen, at der i 2019 blev solgt i omegnen af 14 millioner flasker og dåser alkoholfri øl. En femdobling på fem år.
De flotte tal hænger naturligvis sammen med, at bryggerne er blevet dygtigere – meget dygtigere – til at brygge med en lav ABV, men det hænger i den grad også sammen med en holdningsændring blandt forbrugerne.
Uden at have tal på det, tænker jeg ikke det har været craft beer entusiasten, der har været katalysatoren for fremgangen i salget af alkoholfri-øl, men i og med, at de har været medansvarlige for den store bevågenhed, der har været på øl, har de sammen med den tendens om mere grøn kost og generelt mådehold, klart spillet en rolle.
Nu går Mikkel altså ind og siger, at Limbo Riesling, en alkoholfri øl, er årets bedste øl.
I min bog er det bestemt ikke årets øl 2019, men det kan vise sig at øllen ender blandt de vigtigste øl fra 2019. Det er ihvertfald et klokkeklart signal om, at vi slet ikke har set toppen af den alkoholfri bølge. Det er måske endda et tegn på, at der brygges på en dansk pendant til Brewdogs alkoholfrie satsnings i hjertet af London.
Hvad var din årets øl, smid gerne en kommentar i kommentarfeltet.
3 kommentarer
[…] Er en øl uden alkohol virkelig årets øl? Share […]
De bliver nok ikke vilde, de fester på brewdogs nye bar..
Hej Niels. Det kan være de bliver høje på grøntsagsjuice 🙂