2019 bød på rekordmange øl, men crasher markedet nu?

af Kasper Mundt-Nielsen

I den netop offentliggjorte optælling af nye øl på det danske marked fra Beerticker.dk står det klart, at 2019 fejede benene væk under alle tidligere rekorder. Fra 1.825 nye øl i 2018 til 2.115 i 2019 bevidner om stor bryggelyst hos de 216 danske bryggerier, men som en anden ondskabsfuld wrestler melder corona-krisen sin ankomst og salget af øl falder med 40 pct.

På et internationalt craftbeer forum stødte jeg på et udsagn, fra en fyr, der meget påståeligt mente, at hvis nogen klarede sig fint i disse corona-tider, så var det ølbranchen. De små bryggerier, som jeg blandt andet har omtalt her på sitet i flere artikler, skulle i hvert fald ikke komme her og sige, at de havde svært ved at sælge øl. Han kunne ikke bakke sine udtalelser op og jeg mistænker ham for, at han nok mente, at de mængder af øl han indtog, måtte svare til mængder, der kunne holde et mindre bryggeri kørende. Men ølbranchen har det altså svært, også på verdensplan, og nu viser tal fra Bryggeriforeningen, at ølforbruget herhjemme i vores lille andedam er faldet med hele 40 %

Det kan næppe komme bag på nogen nu, at salget i til barer og restauranter er fuldstændig stoppet. Eksporten er også lig nul, selvom der da er nogle solstrålehistorier, som f.eks. Jeppe Jarnit-Bjergsø og Evil Twin kan melde til DR.dk, at de netop har solgt ni paller øl til epidemiens epicenter i Wuhan. Den første eksportordre fra New Yorker-bryggeriet til Kina siden december måned. De eksportsucceser hører vi desværre ikke rigtigt noget til herhjemme.

Men det er ikke kun eksport og engrossalg, der er gået i stå, for nu viser det sig, at vi også drikker færre øl hjemme i stuerne. Til Ekstra Bladet fortæller kommunikations- og analysechef i Coop, Lars Aarup, at salget er faldet 10 til 12 pct i forhold til samme periode sidste år.

Vi holder simpelthen for få fester siger han.

Hvordan løser vi det så?

Bryggeriforeningen stiller til forslag, at der endelig bliver gjort noget ved den høje danske ølafgift og foreslår ved samme lejlighed at momsfritage både bryggerier og dele af servicesektoren.

”I denne livstruende situation for den danske bryggeribranche ser vi ingen grund til, at bryggerierne modsat andre erhverv skal betale en ekstraafgift. Vi foreslår derfor, at regeringen sænker den høje danske ølafgift til EU’s minimumsniveau, så Danmark kommer på linje med den tyske ølafgift. Samtidig foreslår vi en fritagelse for betaling af moms i de kommende seks måneder for både bryggerier og kunderne i restaurations-, hotel- og cafésektoren. Det vil ikke blot være til gavn for bryggerierne, men for hele det danske samfund”, siger Niels Hald, direkte i Bryggeriforeningen i en pressemeddelelse.

Han fremhæver, at der arbejder over 3750 mennesker i de danske bryggerier, fordelt på 216 bryggerier spredt ud over hele Danmark – mange af dem i mindre lokalsamfund og på små øer – samtidig med at Danmark rummer nogle meget store bryggerier. Branchen repræsenterer derfor betydelige statslige indtægter og skaber også over 12.000 arbejdspladser fordelt i andre brancher.

”De danske bryggerier omsætter samlet for mere end 70 mia. kr., og man skal ikke underkende betydningen i form af arbejdspladser både på landsplan og i de små lokalsamfund, hvor bryggerierne ofte er en del af den lokale sammenhængskraft”, siger Niels Hald.

Rekordmange øl

Ved årsskiftet havde vi rundet 216 danske bryggerier og de vil i den grad gerne hjælpe med at slukke de danske og internationale craftbeerhungrendes tørst. Som resultat heraf, blev der lanceret intet mindre end 2.115 nye danske øl. Næsten 300 mere end sidste år.

For at sætte de tal i perspektiv, er det næsten dobbelt så mange nye øl som i 2014, hvor man for første gang så mere end 1000 nye øl, helt præcist 1.108. I 2000 blev blot 15 nye øl lanceret.

Mikkeller og To Øl står til sammen for 10 % af de nye danske øl, hvor et fåtal af disse er brygget i Danmark, men det er en snak til en anden tid. To Øl har siden flyttet produktionen hjem til Svinninge.

Interessant er det også, at en af de nye ansigter i ølbranchen, Broaden & Build, hvor amerikanske Matt Orlando, der er kendt for sin køkkenhave restaurant på Refshaleøen, er braget ind i toppen af listen over bryggerier med flest ølnyheder. Med 64 øl i 2019, indtager Broaden & Build en femteplads foran endnu et Mikkeller-involveret projekt, Warpigs, der på 8. pladsen har præsteret 48 øl. Med Warpigs, To Øl og Mikkeller, er Mikkel Borg Bjergsø involveret i intet mindre end 258 nye øl.

21 bryggerier stod samlet for over halvdelen af de nye danske øl i 2019:

  • 115 To Øl
  • 95 Mikkeller
  • 94 Alefarm Brewing
  • 77 Ølsnedkeren
  • 64 Broaden & Build
  • 52 Gamma Brewing Co.
  • 50 Dry & Bitter Brewing Company
  • 48 WarPigs Brewpub
  • 47 Amager Bryghus
  • 44 Det Lille Bryggeri
  • 43 Carlsberg
  • 43 Flying Couch Brewing
  • 42 BrygBrygBryg
  • 40 Humleland
  • 38 Bryggeriet Vestfyen
  • 37 Nørrebro Bryghus
  • 35 Bryggeriet Åben
  • 32 Brewers Inc.
  • 28 3 Crates Brewing
  • 28 Beer Here
  • 27 Royal Unibrew

En rekord, der kommer til at stå

Siden 2011 har kurven over nye øl været stødt stigende, men med corona-virussens komme, er det store spørgsmål om den rekord bliver slået lige foreløbig.

Bryggerierne bløder og jeg føler lidt, at jeg tæver på en død hest, men hvis vi ikke støtter op om bryggerierne, vil der være flere, der ikke er her, når året er omme.

https://baregodsmag.dk/2020/03/16/dit-lokale-bryggeri-staar-og-falder-med-dine-indkoeb/

Min forventning er, at der bliver skruet ned for tempoet i bryggerierne for at matche den faldende efterspørgsel, der også nu rammer detailhandlen. Det vil uden tvivl betyde færre øl og hvis bryggerier er nødsaget til at dreje nøglen om, giver det også et naturligt fald. Det helt store åbne spørgsmål er, hvornår åbnes landet tilpas meget op, til at vi igen må mødes i festligt lag og vil trangen til fest være tilpas stor, til at bryggerierne kan skrue op på fuld blus?

Uanset hvad, er det essentielt, at vi støtter op om vores elskede bryggerier, lyder det fra Bryggeriforeningen.

“Det er helt afgørende, at øl-nyderne støtter op om deres yndlings-bryggeri. Ellers risikerer de, at bryggeriet er væk, når Danmark lukker op igen. De har masser af frisk påskebryg klar, og hvis man ikke kan finde øllene i butikkerne, kan man benytte sig af de mange alternative salgskanaler, som bryggerierne har lanceret”, siger Niels Hald.

Men alt med måde ikke sandt? Vi skulle jo nødigt have et boom af alkoholikere, når vi kommer ud på den anden side.

Statistik og data stammer fra Bryggeriforeningen og Beerticker.dk. Listen over alle de nye øl kan findes her.

You may also like

Efterlad en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X